زندگی نامه و سیره عملیمطالب اسلامی و مذهبی

امام نقی (ع) را بهتر بشناسیم! علی النقی (ع) کیست؟

درباره امام علی نقی شیعیان

امام علی نقی (ع)
امام علی نقی (ع)

دشمنان ملعون ، از هر راهی کینه و بغض خود را نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) ابراز می نمایند.

اگر در گوگل کلمه ی امام نقی را جستجو نمایید با مطالبی بسیار شرم آور و توهین آمیز روبرو می شوید که قلب هر شیعه ای را به درد آورده و اشک هر انسان عاشقی را جاری می سازد.

با این که اصلا دوست نداشتم از کلمه ی امام علی نقی به این صورت استفاده نمایم ، ولی جهت افزایش رتبه در گوگل مجبور به این کار شدم و این مطلب را به امام هادی (ع) تقدیم می نمایم.

از امام علی النقی (ع) و امام زمان (عج) ، التماس دعا برای تمامی شیعیان را عاجزانه خواستارم!

اگر در زمینه تولید محتوا، طراحی گرافیک و … مهارت دارید، می‌توانید به کمپین یادآوری امام نقی (ع) بپیوندید.

سیمای امام هادی (ع)

امام هادی (ع) ، قامتی متوسط و چهره‌ای گندم گون داشت. معروف است که هر آدم غمناک که بر سیمای او می نگریست اندوهش از بین می رفت و دلشاد و خرم می گشت ، او محبوب القلوب و صاحب هیبت بود ، اگر دشمن در راه به وی می رسید بی اختیار فروتن می گشت .

هنگام راه رفتن گامها را کوچک بر می داشت ، خوش چهره و خوش بوی بود.

نام و القاب امام علی النقی (ع)

نام امام دهم شیعه، علی و کنیه اش ابوالحسن می باشد، مشهورترین لقبهای وی نقی و هادی است. گاهی او را نجیب و مرتضی، عالم، ناصح، متقی، امین، طبیب، متوکل می گفتند.

مورخان نوشته اند که امام هادی نخست لقب متوکل را داشت ولی چون این لقب، نام خلیفه عباسی شد نمی خواست هم نام خلیفه جنایتکار شود.

لذا لقب متوکل را ترک ، و به یارانش سفارش نمود که وی را بدان لقب یاد نکنند ، تا مبادا عباسیان گمان بدی درباره او کنند. مشهورترین لقبهای وی نقی بود که به معنی پاک است .

فضایل و ویژگی های اخلاقی امام علی نقی (ع)

جمیع صفات نیک و مفاخر معنوی

او جمیع صفات نیک و مفاخر معنوی را یک جا در وجود داشت.

روابط اخلاقی او با سایرین گوارا و بسی شیرین جلوه می نمود ، روش او منصفانه و منطبق با اصول عدالت بود ، کارهایش شایسته تمجید و تحسین‌انگیز بود زیرا به همراه فضیلت و شرافت بود.

ابن شهر آشوب از رجال حدیث نقل می کند که او نیک سرشت ترین و پاکترین روش را در میان جامعه دارا بود ، راستگو ترین افراد جامعه محسوب می شد ، شخصیتی بود گشاده روی و کاملترین انسانهای جامعه از نظر اخلاقی به شمار می رفت .

به هنگام سکوت ، شکوه هیبت و تشعشع وقار ، چهره او را در بر می گرفت و چون لب به سخن می گشود گزیده و نغز می گفت به طوری که شعاع کلامش روح آدمیان را سحر می کرد و درخشش کلامش نور افشانی می نمود .

او از دودمان رسالت و امامت و جایگاه استقرار وصایت و خلافت اسلامی به شمار می رود ، حضرتش شاخه ای از درخت پاک نبوت و میوه درخت رسالت محمدی است 

اهمیت کسب روزی حلال
اهمیت کسب روزی حلال

کار و تلاش امام در جهت خدمت به جامعه

در کتاب من لا یحضرالفقیه این روایت نقل شده ، که روزی ابوالحسن امام هادی را مشاهده کردم که در زمین خود با بیلچه مشغول تلاش و کوشش است ، امام تلاشگر و کوشا ، دو پایش در عرق نشسته بود و قصدش آن بود تا با عرق جبین ، قرص نان جوینی را به کف آرد .

گزارشگر خبر گوید : پیش رفتم عرضه داشتم فدایت گردم مردان کارورز و کارگر کجایند که شما به زحمت افتاده اید؟ حضرت فرمود : آیا در کار کردن کسی از من و پدرم بهتر وجود دارد؟

عرض کردم: چه کسی از شما والاتر و بهتر است؟ امام فرمود: رسول خدا (ص) و امیرالمومنین (ع) و تمام آباء و اجدادم کار می کردند و با دسترنج خود زندگی می کردند.

از کلام گوهربار امام نقی (ع)

برخی از فرمایشات بسیار ارزشمند امام نقی (ع) را در ادامه می‌خوانیم:

  1. حسد، نیکی ها و حسنات را بر باد داده و نابود می کند و تظاهر و خود ستایی موجب خشم و کینه می شود.
  2. نافرمانی از پدر و مادر بدنبال خود کمبود و نارسائی دارد و بلاخره منتهی به ذلت و بدبختی خواهد شد.
  3. بیداری ، خواب را لذت بخش تر می کند و گرسنگی ، گوارائی و خوشمزگی غذا را می افزاید.
  4. ریشخند و مسخرگی شیوه اراذل و اوباش و جاهلان است.
  5. کسی که به عقده خود پسندی گرفتار شود به یقین آمار عیب جویان او فراوان شود.
  6. از حسادت دوری کن زیرا حسادت آنچه در وجود تو است آشکار می کند و هیچگونه تاثیری در دشمن تو نخواهد داشت.

بررسی کلی

امتیاز کل

دشمنان اهل بیت (ع) قصد دارند تا با توهین به ساحت مقدس امام علی نقی (ع) کینه و دشمنی خویش را ابراز نمایند . این مطلب را با هدف دفاع و معرفی امام علی النقی (ع) و نیز انجام وظیفه به محضر امام زمان (ع) تقدیم می نمایم .

User Rating: ۴.۲۷ ( ۲۳ votes)

تیم تحریریه دلدادگان

این مقاله توسط اعضای تیم تحریریه دلدادگان منتشر شده است. در سایت مذهبی دلدادگان تلاش می‌کنیم تا انواع موضوعات اسلامی و مذهبی و مطالب آموزنده و جالب دینی را به شما ارائه دهیم.

نوشته های مشابه

‫۱۲ دیدگاه ها

  1. خدایا بحرمت امام علی النقی علیه اسلام بر محمد و آله محمد درود بفرست و در ظهور آقا امام زمان تعجیل بفرما و همه گذشتگان را ببخش و بیامرز و حاجات جمیع مسلمین روا بگردان و همین امروز گره از کارم بگشا و باز هم بحرمت امام علی النقی علیه السلام

  2. السلام علیک یا علی بن محمد ایها الهادی النقی (علیه السلام)
    با عرض سلام و درود فراوان و تشکر از زحمات بی دریغتون.
    در راستای توهین به ساحت مقدس امام نقی(علیه السلام) به فضل خدا و امیرالمومنین (علیه السلام) وبلاگی با موضوع امام نقی (علیه السلام) راه اندازی شده . خواهشمند است در راستای اطلاع رسانی و فراگیر شدن و استفاده ی دوستان و عزیزان از مطالب وب ، با قرار دادن لینک با عنوان:
    (( لطفا از امام نقی (علیه السلام) دفاع نکنید !!))
    به آدرس:
    http://naghi-aftab10.blogfa.com/
    ما را در این امر یاری رسانید. باشد که موجب تسلای دل خانوم فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) قرار گیرد.
    خواهشمند است در صورت لینک دادن اطلاع دهید تا زمینه ی همکاری فراهم گردد.
    با سپاس فراوان
    یا حق

    1. سلام و درود دوست عزیز

      داریم سعی میکنیم امکانی در سایت ایجاد کنیم تا دوستان بتونن لینک های مذهبی خود را ارسال کنند و فعلا در مرحله ی آزمایشی هست که امیدواریم به زودی راه اندازی بشه و حتما اطلاع رسانی خواهد شد

      یا علی

  3. ریشخند و مسخرگی شیوه اراذل و اوباش و جاهلان است . امام نقی (ع)

    السلام علیک یا علی بن محمد ایها الهادی النقی (علیه السلام)

    دشمنان اهل بیت (ع) قصد دارند تا با توهین به ساحت مقدس امام علی نقی (ع) کینه و دشمنی خویش را ابراز نمایند .

  4. سلام از همه عاجزانه درخواست میکنم به حق محمد و آل محمد، به حق امام هادی علیه‌السلام، برای پسرم که سه سال است در بستر بیماری است و همین الان خواب امام هادی علیه‌السلام را دید دعا کنید.

  5. سلام
    ان شاءالله موفق وموید باشید
    وامیدوارم به حق امام هادی خداوند گره از کار تمام مسلمانان جهان باز کند وحاجت این بنده حقیر براورده به خیر کند از امام علی النقی تقاضای اجابت دارم ان شاءالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا