عرفان، توحید و اخلاق اسلامیمطالب اسلامی و مذهبی

ذکر یونسیه در سجده های طولانی و کسب معرفت

ذکر یونسیه در سجده طولانی
ذکر یونسیه در سجده طولانی

سجده ی طولانی که در آن ذکر یونسیه گفته شود ، اثر فوق العاده ای در روح انسان دارد و اگر با حضور قلب همراه باشد می تواند حجاب های ظلمانی را از جلوی چشم سالک بردارد و قلب وی را مملو از محبت و معرفت الهی نماید .

 هر ذکری آثار خاصی برای قلب و روح انسان دارد و در صورتی که این اذکار الهی توسط افرادی که اهل مراقبه و سیر و سلوک هستند گفته شود ، خواص و فواید بیشتری نیز به همراه دارد .

ذکر یونسیه در سجده از موثرترین اعمال جوارح

میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در دستور اول سلوک این گونه بیان می کنند : من از بعضی مشایخ خودم که همانند او حکیم عارفی و معلم حاذقی را در راه خیر ندیده ام ، پرسیده ام : کدام یک از اعمال جوارح را که شما تجربه نموده اید اثرش در قلب بیشتر است ؟ فرمود : سجده ی طولانی که یک ساعت یا سه ربع ساعت به طول انجامد و در آن بگوید : « لا اِلهَ اِلّا اَنتَ سُبحانَکَ اِنِّی کُنتُ مِنَ الظّالِمین »

معرفت نفس و معرفت رب / سید هاشم حدّاد

درباره این که چه چیزهایی برای معرفت نفس و معرفت رب موثر است، می فرمودند: ذکر یونسیه در سجده و دیگر ذکر (( یا اللهُ ، یا اِلهُ ، یا رَبّ )) برای تقویت روح در سجده، خیلی اثر دارد.

پیشنهاد:

(ذکرهای شگفت عارفان ۲، انتشارات عطر یاس، ص ۲۲)
(ذکرهای شگفت عارفان، انتشارات عطر یاس، ص ۶۱)

بررسی کلی

امتیاز کل

از موثرترین اعمال جوارح جهت معرفت نفس و معرفت رب ، مداومت بر ذکر یونسیه در سجده های طولانی می باشد .

User Rating: ۴.۱۳ ( ۱۵ votes)

تیم تحریریه دلدادگان

این مقاله توسط اعضای تیم تحریریه دلدادگان منتشر شده است. در سایت مذهبی دلدادگان تلاش می‌کنیم تا انواع موضوعات اسلامی و مذهبی و مطالب آموزنده و جالب دینی را به شما ارائه دهیم.

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام من میخوام ختم ۴۰ روزه ذکر یونسیه رو بگم اما رو سجده کم اوردم میشه مابین نماز مغرب و عشا بخونم هر روز ۴۰۰ تا بدون سجده و درنهایتش سجده کنم ؟لطفا جواب

  2. من نمیدونم چرا چله این ذکر با عدد خاص بدون استاد به مردم توصیه میشه…. چرا جدی نمیگیرید… این ذکر تبعات داره و اگر بدون استاد چله گرفته بشه ممکن است خدایی ناکرده فرد را از خدا دور کنه یا حالات نامناسبی به فرد دست بده…

    1. در این نوشته چله توصیه نشده

      استفتاء از دفتر آیت الله مکارم شیرازی دریافت شده، لطفا مطالعه کنید:

      سوال
      ۱) برای گفتن اذکار که با تعداد خاصی توصیه شده حتما باید اذن استاد باشه؟
      ۲) گفتن ذکر یونسیه به تعداد ۴۰۰ عدد بدون اذن استاد جایز هست؟

      پاسخ:
      ۱- ذکر گفتن نیازی به اجازه ندارد و اذکار برای همه مفید است. اینکه چه ذکری بگوییم مهم نیست، مهم این است که همواره به یاد خدا باشیم، چه با ذکر «اللَّه اکبر» یا «سبحان اللَّه» یا «لا اله الا اللَّه» یا «لا حول و لا قوه الا باللَّه» یا «الحمدللَّه» یا «ذکر یونسیّه» یا اذکار دیگر باشد. آری مهم این است که حالت غفلت را تبدیل به حالت یادآوری و توجّه کنیم، که شیطان در این حالت مجالی برای فعالیّت نخواهد یافت.
      برای مطالعه بیشتر می توانید به جلد اول کتاب «اخلاق در قرآن» ذیل عنوان “۱ ـ حقیقت ذکر چیست؟” و عناوین بعدی آن در آدرس زیر مراجعه فرمایید:
      http://makarem.ir/compilation/Reader.aspx?lid=0&mid=442&
      ۲- این ذکر (یونسیه) را به هر مقدار بتوانید قربه الی الله و با توجه و حضور قلب بگویید، آثار خود را دارد و خوب است. «لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمین»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا