زندگی نامه و سیره عملیمطالب اسلامی و مذهبی

مبارزه با سازش در زندگی نامه حاج ملا علی کنی

حاج ملا علی کنی و مبارزه با استعمار

حاج ملا علی کنی
حاج ملا علی کنی

آگاهی از زندگی نامه حاج ملا علی کنی و مبارزات وی با استعمار و استکبار جهانی درس های بزرگی به ما می دهد.

جمهوری اسلامی ایران با تلاش و خون دل خوردن های افرادی همچون ایشان به دست ما رسیده است و باید تمام تلاش خود را جهت حفظ مملکت اسلامی و شیعه خانه امام زمان (عج) انجام دهیم.

آیت الله محمدرضا مهدوی کنی (ره)، حاج ملا علی کنی را اسوه ی خود در مبارزات قرار داده و وصیت نموده بود که در کنار ایشان و در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ره) دفن شود.

برگی از زندگی نامه حاج ملا علی کنی

پدر محمدرضا از حماسه های حاج ملا علی کنی برایش می‌گفت ، گویی پدر و پسر با هم به نظاره ی تاریخ می نشستند:

« مستر کوت » انگلیسی از لندن به ایران آمده بود . صدر اعظم ناصر الدین شاه ، میرزا حسین خان سپهسالار خود را برای مذاکره آماده می‌کرد.

مذاکرات ، زیر نظر ناصر الدین شاه ، به امتیاز نامه ی استعماری رویتر انجامید که بر اساس آن احصار احداث راه آهن و بهره برداری از کلیه ی معادن و جنگل ها و احداث قنات ها و اداره ی گمرک به یک یهودی انگلیسی به نام رویتر واگذار می شد .

ناصر الدین شاه که از نتیجه ی مذاکرات به جای تأسف ذوق‌زده شده بود ، نامه ی تقدیر آمیزی در وصف سپهسالار خود نوشت:
« ان شاءالله تعالی ( اگر ) این کار را خوب انجام بدهید ، خدماتی به دین و دولت کرده‌اید که مافوق ندارد . »

انگار ناصرالدین شاه مستعمره کردن ایران را بزرگترین خدمت به دین و دولت می‌دانست و به امید بهتر چرخیدن چرخ کشور دست در دست بیگانگان گذاشته بود .

حاج ملا کنی (رئیس المجتهدین) شیردلانه به میدان نبرد آمد و دولت پس از مخالفت شدید وی مجبور به لغو این امتیاز نامه شد.

حاج ملا علی مثل ورود مستعمران به کشور را مثل آن بچه فیلی می‌دانست که اگر انسان آن را به خانه راه دهد ، پس از اینکه بزرگ شد ، برای بیرون کردنش باید خانه را خراب کند ! و می‌گفت این‌ها به عنوان آبادانی به کشور می‌آیند ولی بعد بیرون کردنشان مشکل است.

محمدرضا که این بار هم از شنیدن داستان‌های حاج ملا علی ذوق‌زده شده بود به یاد مظلومیت او تأسف می‌خورد. محمدرضا از خدای خود می‌خواست که روزی مانند حاج ملا علی مردم را از استعمار آزاد کرده و اسلام ناب محمدی را در جهان زنده نماید .

سال‌ها از تاریخ گردی های محمدرضا و پدرش می‌گذرد اما او هنوز حماسه های حاج ملا علی کنی را در خاطر دارد و توانسته است که با مراد خود امام خمینی (ره) به آرزویش که آرزوی حاج ملا علی کنی نیز بوده ، برسد.

آیت الله محمدرضا مهدوی کنی هنوز هم عاشق حاج ملا علی کنی است و کار اسوه خود را در لغو قرارداد رویتر بزرگ‌تر از قیام تحریم تنباکوی میرزای شیرازی می‌داند .

او در تمام این سال‌ها حاج ملا علی کنی را اسوه ی مبارزات خود قرار داده تا نگذارد اسلامش ابزار دست استعمار شود . آیت الله مهدوی کنی وصیت کرده است تا او را در کنار قبر این عالم مبارز در حرم عبدالعظیم حسنی دفن کنند تا در همسایگی عالمی انقلابی به دیدار معبود خود بشتابد .

( ویژه نامه ارتحال ملکوتی حضرت آیت الله مهدوی کنی (ره) )

بررسی کلی

امتیاز کل

محمدرضا از خدای خود می‌خواست که روزی مانند حاج ملا علی مردم را از استعمار آزاد کرده و اسلام ناب محمدی را در جهان زنده نماید.

User Rating: ۴.۹ ( ۱ votes)

تیم تحریریه دلدادگان

این مقاله توسط اعضای تیم تحریریه دلدادگان منتشر شده است. در سایت مذهبی دلدادگان تلاش می‌کنیم تا انواع موضوعات اسلامی و مذهبی و مطالب آموزنده و جالب دینی را به شما ارائه دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا