زندگی نامه و سیره عملیمطالب اسلامی و مذهبی

زندگی نامه آیت الله سید علی قاضی طباطبایی (ره) – قسمت دوم

زندگی نامه سید علی آقا قاضی طباطبایی (ره)

زندگی نامه آیت الله سید علی قاضی طباطبایی (ره)
زندگی نامه آیت الله سید علی قاضی طباطبایی (ره)

زندگی نامه آیت الله سید علی قاضی طباطبایی (ره) درس‌های ارزشمندی به انسان می‌دهد.

بدون رعایت آداب و موازین شرعی کسی راه به جایی نمی برد و این مطلب را سید علی قاضی طباطبایی درک نموده بود و با تمام وجود و نهایت عشق و تلاش به آداب شرع مقید بود.

سید علی قاضی طباطبایی (ره) به انجام مستحبات و ترک مکروهات التزام کامل و هدفی جز کسب محبت الهی نداشت ، که معشوق مشکل پسند است و هر کسی را که ادعای محبت دارد ، به بارگاه خود راه نمی‌دهد!

مداومت و استقامت آیت الله سید علی قاضی طباطبایی (ره) در رعایت آداب شرع و کسب رضایت خدا نشان دهنده عشق حقیقی این عارف الهی است و شاگردان خویش را نیز به امر توصیه می نمودند که:

مسیر سیر و سلوک و تزکیه نفس بسیار دشوار است و کسی که صبر و استقامت نداشته باشد ، هرگز موفق نخواهد شد!

رعایت آداب شرع در زندگی نامه سید علی قاضی طباطبایی (ره)

و برای همین آن قدر خود را به ضوابط و آداب شرع و رعایت مستحبات و ترک مکروهات ملزم ساخته تا امری از محبوب فرو نماند و آن قدر بر آن اصرار می کند که به حسب طاقت بشری هیچ مستحبی از او فوت نمی شود تا آن جا که بعضی از مخالفان و معاندان می گویند :

«قاضی که این قدر خود را مقید به آداب کرده شخصی ریایی و خودنماست. »

و عده ای دیگر هم با وجود مخالفت باز نمی توانند تحسینش نکنند . یکی از آن ها می گوید:

« من سفر بسیار کردم ، با بزرگان عالم اسلام محشور بوده ام و از احوال بسیاری از آنان بالمشاهده آگاهم اما حقیقتاً هیچ کس را همانند قاضی تا بدین حد مقید به آداب شرع ندیده ام . »

آری او باید به تمام معنا عبودیت را درک کند تا بتواند به آن نهایت و به آن مقصد عظمی و به آن اسرار ربوبی پی ببرد که « العبودیَهٌ جوهرَهٌ کنهها الربوبیَه»

و پیداست که هر چه انسان بندگی را خوب تر آموخته باشد به خدا نزدیک تر و خداشناس تر است. و همین معناست که از قاضی انسانی می سازد که نخواهد  قدمی در خلاف رضایت محبوب بردارد!

و آن قدر در رسیدن به آن مقصود عالی کوشش می کند که « آداب و سنن شرع هم رویه اش شود و از حالت تکلف و سختی و حتی از حالت رویه بودن هم خارج شود . »

می گوید:

« چون بیست سال تمام چشم را کنترل کرده بودم چشم ترس برای من آمده بود ، چنان که هر وقت می خواست نامحرمی وارد شود از دو دقیقه قبل خود به خود چشم هایم بسته می شد و خداوند به من منت گذاشت که چشم من بی اختیار روی هم می آمد و آن مشقت از من رفته بود . »

قسمت‌های دیگر از زندگی نامه آیت الله قاضی (ره):

 

(عطش ، انتشارات شمس الشموس)

بررسی کلی

امتیاز کل

زندگی نامه سید علی قاضی طباطبایی (ره) نشان می دهد که ایشان برای موفقیت در سیر و سلوک الی الله و جلب رضایت محبوب حقیقی ، خود را کاملا مقید به آداب شرع نموده بود و به انجام مستحبات و ترک مکروهات اهمیت ویژه ای می داد .

User Rating: ۴.۳ ( ۴ votes)

تیم تحریریه دلدادگان

این مقاله توسط اعضای تیم تحریریه دلدادگان منتشر شده است. در سایت مذهبی دلدادگان تلاش می‌کنیم تا انواع موضوعات اسلامی و مذهبی و مطالب آموزنده و جالب دینی را به شما ارائه دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا