فیلم و کلیپ اسلامی و مذهبیسخنرانی مذهبی

عفت و پاکدامنی در سخنان حجت الاسلام عالی

در این کلیپ اسلامی حجت الاسلام عالی پیرامون عفت و پاکدامنی و راه های رسیدن به آن صحبت می نماید. خلاصه ای آزاد (به همراه اضافه و تغییر جزئی) از متن این سخنرانی مذهبی را در ادامه قرار دادیم تا در صورت علاقه مطالعه نمایید.

راه های رسیدن به عفت و پاکدامنی

نیروی جنسی قوی ترین غریزه در انسان می‌باشد و اگر قوی ترین غریزه نباشد، حداقل جزو یکی از دو غریزه ی قوی در انسان، یعنی شهوت و غضب می باشد.

در ادامه ۵ راه برای به دست آوردن عفت و پاکدامنی که توسط حجت الاسلام عالی بیان شده است را می توانید مطالعه نمایید.

کنترل چشم

اولین کاری که برای به دست آوردن عفت و پاکدامنی باید انجام داد این است که چشم را کنترل نموده و به هر صحنه ای نگاه نکرد، زیرا چشم دریچه ی ورود به روح است.
در روایات آمده است که از حضرت یحیی (ع) سؤال نمودند: اولین مقدمه ی روابط نامشروع چیست؟
حضرت یحیی (ع) فرمود: نگاه حرام.
این نگاه حرام مقدمه ی روابط ناسالم و در نهایت زنا می باشد و راه کنترل چشم این است انسان برای خود مراقبه‌های کوتاه مدت قرار دهد. یعنی مثلا یک روز برای خودتان مراقبه بگذارید و چنان چه قدرت ترک گناه را ندارید نذر کنید که خدایا اگر به طور عمد مرتکب نگاه حرام شدم و نتوانستم چشم خود را کنترل نمایم به‌ مقدار مشخصی صدقه می‌دهم یا چند صفحه تلاوت قرآن کریم انجام می دهم.
این باعث می‌شود که انسان حواس خود را جمع نماید و وقتی که یک روز موفق به این کار شدید آن را به دو روز و به همین ترتیب افزایش دهید و وقتی که چهل روز موفق به کنترل چشم شوید، مهار چشم به عنایت و لطف خدا به دست انسان خواهد آمد و می‌توانید چشم خود را کنترل کنید.

عفت و پاکدامنی در سخنان حجت الاسلام عالی
عفت و پاکدامنی در سخنان حجت الاسلام عالی

مواظبت از فکر و خیال

گاهی اوقات انسان چشم را کنترل می نماید ولی فکر گناه را مرتکب می شود. هر چند که فکر و خیال گناه باعث نمی شود که گناه انجام فعل حرام برای انسان نوشته شود، ولی باعث تاریکی دل خواهد شد و دل را برای گناه بیرونی و اصلی آماده می کند.
مانند این که در یک خانه‌ای که تازه رنگ‌آمیزی شده است آتش روشن کنید، هر چند که این آتش خانه را نمی سوزاند ولی موجب سیاه شدن و آلودگی خانه خواهد شد.
یکی از اصول تربیتی مهم در روایات اهل بیت (ع) که بسیار ارزشمند است این است که باید نفس را به کاری مشغول نمود و آن را به حال خود رها نکرد.
امام صادق (ع) فرمودند: نفس انسان چموش است.
اگر انسان نفس را به کار نگیرد، نفس است که آدم را به کار می‌گیرد و به هر جا که بخواهد می برد. مانند یک اسب سرکش که اگر مهار آن را به دست نگیرید، آن اسب شما را به هر جایی که بخواهد می برد.
انسان باید با حفظ قرآن، کار، ورزش و … خود را مشغول نماید تا به فکر و خیال، فرصت سرکشی و گناه را ندهد.

دوری از محیط های تحریک آمیز

یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام داد دوری از محیط های تحریک آمیز (مجازی و حقیقی) که احتمال گناه در آن وجود دارد می باشد.
امام علی (ع) با آن مقام و عظمت می فرماید:
من به دختران جوان سلام نمی‌کنم که مبادا آن‌ها با ناز و کرشمه جواب سلام بدهند و دل من بلرزد.
حضرت امیر المونین (ع) این‌گونه عمل می نمودند!

پوشش مناسب خانم‌ها

پوشش مناسب هم برای مرد هست و هم زن، ولی برای خانم‌ها بیشتر تاکید شده و دارای اهمیت بیشتری است تا با این عمل باعث شوند که مردان تحریک نشوند.

مخفی نمودن زینت ها

خانم‌ها باید زینت های خود را که موجب تحریک مردان می‌شود را مخفی نمایند تا به عفت و پاکدامنی جامعه کمک نمایند.

(خلاصه ای آزاد از سخنرانی حجت الاسلام عالی)

بررسی کلی

امتیاز کل

حجت الاسلام عالی سخنان بسیار کاربردی جهت حفظ عفت و پاکدامنی می فرمایند که به صورت کلیپ تصویری می توانید آن را مشاهده نمایید.

User Rating: ۳.۱۳ ( ۴ votes)

تیم تحریریه دلدادگان

این مقاله توسط اعضای تیم تحریریه دلدادگان منتشر شده است. در سایت مذهبی دلدادگان تلاش می‌کنیم تا انواع موضوعات اسلامی و مذهبی و مطالب آموزنده و جالب دینی را به شما ارائه دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا