عرفان، توحید و اخلاق اسلامیمطالب اسلامی و مذهبی

فضیلت ماه مبارک شعبان المعظم

فضیلت ماه شعبان
فضیلت ماه شعبان

ماه مبارک شعبان دارای عظمت و شرافت بسیار بوده و در این ماه ، ولادت با سعادت امام حسین (ع) ، حضرت عباس (ع) ، امام سجاد (ع) و حضرت علی اکبر (ع) واقع شده است.

ماه شعبان بهترین فرصت برای توبه و همچنین تقرب جستن به سوی خداوند متعال می باشد و روزه ی این ماه از فضیلت فراوانی برخوردار است .

پیامبر گرامی اسلام (ص) و حضرات معصومین (ع) بر فضیلت ماه شعبان تاکید فراوان نموده و شیعیان و محبان خویش را بر مراقبت به روزه، اذکار، دعا، نمازهای وارده در ماه شعبان دعوت می نمودند.

پیشنهاد می کنیم، مقاله اعمال مشترک ماه مبارک شعبان المعظم را مطالعه نمایید.

در فضیلت ماه شعبان

بدان که شعبان ماه بسیار شریفی است . منسوب است به حضرت سیّد انبیاء صلّی الله علیه و آله ، و آن حضرت این ماه را روزه می داشت و وصل می کرد به ماه رمضان و می فرمود : شعبان ماه من است هر که یک روز از ماه مرا روزه بدارد بهشت او را واجب شود .

و از حضرت صادق (ع) روایت است که چون ماه شعبان داخل می شد حضرت امام زین العابدین (ع) اصحاب خود را جمع می نمود و می فرمود ای گروه اصحاب من می دانید این چه ماه است ، این ماه شعبان است و حضرت رسول صلّی الله علیه و آله می فرمود شعبان ماه من است پس روزه بدارید در این ماه برای محبّت پیغمبر خود و برای تقرّب به سوی پروردگار خود .

بحقّ آن خدایی که جان علی بن الحسین به دست قدرت اوست سوگند یاد می کنم که از پدرم حسین بن علی (ع) شنیدم که فرمود شنیدم از امیرالمونین (ع) که هر که روزه دارد شعبان را برای محبّت پیغمبر خدا و تقرّب به سوی خدا ، دوست دارد خدا او را و نزدیک گرداند خدا او را به کرامت خود در روز قیامت و بهشت را برای او واجب گرداند.

و شیخ روایت کرده از صفوان جمّال که گفت فرمود به من حضرت صادق (ع) وادار کن کسانی را که در ناحیه  و اطراف تو هستند  بر روزه شعبان ، گفتم فدایت شوم مگر می بینی در فضیلت آن چیزی؟

فرمود : بلی ، به درستی که رسول خدا صلّی الله علیه و آله هر گاه می دید هلال شعبان را امر می فرمود منادی را که ندا می کرد ای اهل مدینه من رسولم از جانب رسول خدا صلّی الله علیه و آله به سوی شما ، می فرمود آگاه باشید به درستی که شعبان ماه من است ، پس خدا رحمت کند کسی را که یاری کند مرا بر ماه من یعنی روزه بدارد آن را.

پس گفت حضرت صادق (ع) که امیرالمومنین (ع) می فرمود که فوت نشد از من روزه شعبان از زمانی که شنیدم منادی رسول خدا صلّی الله علیه و آله ندا کرد در شعبان ، و فوت نخواهد شد از من تا مدتی که حیات دارم ان شاءالله تعالی.

 پس می فرمود که روزه دو ماه که شعبان و رمضان باشد توبه و مغفرت است از خدا ، و روایت کرده اسماعیل بن عبد الخالق که گفت ، بودم نزد حضرت صادق (ع) که در میان آمد ذکر روزه ی شعبان ، حضرت فرمود که در فضیلت روزه ی شعبان چنین و چنان است حتی آن که مردی مرتکب خون حرام می شود پس روزه می گیرد شعبان را نفع می بخشد او را و آمرزیده می شود.

( کتاب مفاتیح الجنان ، شیخ عباس قمی (ره) )

بررسی کلی

امتیاز کل

حضرات معصومین (ع) پیرامون فضیلت ماه شعبان سخنان بسیار ارزشمندی دارند که شیخ عباس قمی (ره) در کتاب مفاتیح الجنان به آن پرداخته است .

User Rating: ۴.۱۴ ( ۳ votes)

تیم تحریریه دلدادگان

این مقاله توسط اعضای تیم تحریریه دلدادگان منتشر شده است. در سایت مذهبی دلدادگان تلاش می‌کنیم تا انواع موضوعات اسلامی و مذهبی و مطالب آموزنده و جالب دینی را به شما ارائه دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا