انگشتر و سنگ هامطالب اسلامی و مذهبی

کوه عقیق و ایمان آوردن به ولایت امام علی (ع)

کوه عقیق به سبب ایمان آوردن به ولایت امام علی (ع) ، از جایگاه ویژه ای نزد پیامبر (ص) و امامان (ع) برخوردار گردید ، تا آن جا که در روایات آمده است که عقیق با ایمان ترین سنگ در میان سنگ ها می‌باشد.

 

انگشتر عقیق قرمز و کوه عقیق
انگشتر عقیق قرمز و کوه عقیق

کوه عقیق ، اولین کوه شهادت دهنده به ولایت امیر مؤمنان (ع)

امام رضا (ع) ضمن حدیثی در فضیلت روز غدیر فرمود: « خداوند ولایت امیر مؤمنان (ع) را بر ساکنان طبقات هفتگانه آسمان عرضه کرد. پس اول کسانی که به ولایت امیر مؤمنان علی (ع) ایمان آوردند ، ساکنان طبقه ی هفتم آسمان بودند . خداوند (به علت این عمل آنان) آسمان هفتم را به عرش خودش آراست و عرش خود را در آسمان هفتم قرار داد.

پس از آن ، ساکنان طبقه ی چهارم به ولایت امیر مؤمنان (ع) اقرار کردند. خداوند آسمان چهارم را به بیت المعمور آراست و بیت المعمور را در آنجا قرار داد. سپس ساکنان آسمان دنیا به امامت امیر مؤمنان اقرار کردند و ایمان آوردند خداوند آسمان دنیا را نیز به ستارگان مزین کرد و بعد طبقات دیگر آسمان ها ایمان آوردند.

سپس ولایت امیر مؤمنان را بر زمین ( هفت طبقه زمین ) عرضه کرد . اول جایی که به ولایت امیر مؤمنان اقرار نمود ، سرزمین مکه بود. پس خداوند آن را به وجود کعبه آراست. سپس سرزمین مدینه ایمان آورد، پس آن سرزمین را به وجود پیامبر (ص) آراست. سپس سرزمین کوفه به ولایت امیر مؤمنان (ع) اقرار کرد. خداوند آن را نیز به وجود امیر مؤمنان آراست.

سپس خداوند ولایت امیر مؤمنان (ع) را بر کوه ها عرضه کرد. پس اولین کوه هایی که به ولایت امیر مؤمنان شهادت دادند سه کوه عقیق ، فیروزه و یاقوت بودند .

پیشنهاد:

(سنگها و خواص اعجاب انگیز، موحد ابطحی، انتشارات عطر عترت، ص ۹۱)

استفتاء از دفتر آیت الله مکارم شیرازی

متن سوال:
… آیا این مطلب درسته؟
امام رضا (ع) ضمن حدیثی در فضیلت روز غدیر فرمود : …… سپس خداوند ولایت امیر مؤمنان (ع) را بر کوه ها عرضه کرد . پس اولین کوه هایی که به ولایت امیر مؤمنان شهادت دادند سه کوه عقیق ، فیروزه و یاقوت بودند.

جواب دریافت شده از دفتر آیت الله مکارم شیرازی:
… توجه داشته باشید که در برخی از منابع معتبر روایی، در حدیثى از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله مى‌خوانیم که فرمود: «انگشتر عقیق با خود داشته باشید زیرا عقیق، نخستین کوهى است که به یگانگى خداوند و رسالت من و امامت علىّ بن ابى‌طالب اقرار کرد».
برای آگاهی بیشتر در این زمینه به کتاب «حلیه المتقین» ذیل عنوان “فضیلت عقیق” در آدرس زیر مراجعه فرمایید:
http://makarem.ir/main.aspx?reader=1&lid=0&mid=105298&catid=0&pid=326045

بررسی کلی

امتیاز کل

کوه عقیق ، فیروزه و یاقوت اولین کوه هایی بودند که به ولایت امام علی (ع) ایمان آوردند.

User Rating: ۴.۲۸ ( ۱۲ votes)

تیم تحریریه دلدادگان

این مقاله توسط اعضای تیم تحریریه دلدادگان منتشر شده است. در سایت مذهبی دلدادگان تلاش می‌کنیم تا انواع موضوعات اسلامی و مذهبی و مطالب آموزنده و جالب دینی را به شما ارائه دهیم.

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. شیعه نیست کسی که به ولایت حضرت علی اعتقادنباشه و همه شیعیان (پیروان) امیر الموئمنین هستند و به ایشان احترام میزارن و حرفی در آن وجود نداره اما خداوکیل اینایی که نوشتین کوه و بعد آسمان ها ایمان آوردن و …. خداوکیل میگین یا دارین شوخی میکنین چون اینطور چیزایی رو به حضرت علی چسبوندن به جایی که اعتبار ایشان رو بالاببره یه جور باعث تمسخر میشه

  2. با سلام خدمت شما عزیزان سئوال من این هست که آیا دیا ها و فلزات و …. نیز به ولایت حضرت علی ( ع ) ایمان آوردن یا خیر

  3. سلام، نظرات دوستان را خواندم،علت اینکه فکر میکنید مطالب مذکور(ایمان آوردن آسمانها و کوهها…) موجب تمسخر است اینه که ذهنیت درستی راجع به ساختار کائنات ندارید،
    همه خلائق, چه در حیات جمادی و چه نباتی و چه حیوانی، دارایی سطحی از ادراک هستند، این ادراک همانند ادراک انسانی نیست بلکه متناسب با ظرف وجودی آن مخلوق و قوایی که دارد می باشد.
    در واقع عرضه شدن ولایت معصومین به مخلوقات مختلف، به زبان قابل فهم خود آن مخلوق بوده و ولایت پذیری آن مخلوق هم باید به زبانِ دنیایی آن مخلوق ترجمه بشود، نه اینکه تصور ولایت پذیری همانند یک انسان را داشته باشیم و چون برای یک سنگ قابل تصور نیست، آن را مضحک بدانیم.
    در حدیثی از امام باقر(ع) نقل شده که بسیار نهی کرده اند مومنین را از اظهار نظر (و تمسخر و انکار) در مورد آنچه که از احادیث بر ایشان عرضه بشود درحالی که معنایش را نمی دانند. (نظیر همین ولایت پذیری اشیاء)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا