عرفان، توحید و اخلاق اسلامی

ذکر یونسیه در سجده های طولانی و کسب معرفت

ذکر یونسیه در سجده طولانی

سجده ی طولانی که در آن ذکر یونسیه گفته شود ، اثر فوق العاده ای در روح انسان دارد و اگر با حضور قلب همراه باشد می تواند حجاب های ظلمانی را از جلوی چشم سالک بردارد و قلب وی را مملو از محبت و معرفت الهی نماید .

 هر ذکری آثار خاصی برای قلب و روح انسان دارد و در صورتی که این اذکار الهی توسط افرادی که اهل مراقبه و سیر و سلوک هستند گفته شود ، خواص و فواید بیشتری نیز به همراه دارد .

ذکر یونسیه در سجده از موثرترین اعمال جوارح

میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در دستور اول سلوک این گونه بیان می کنند : من از بعضی مشایخ خودم که همانند او حکیم عارفی و معلم حاذقی را در راه خیر ندیده ام ، پرسیده ام : کدام یک از اعمال جوارح را که شما تجربه نموده اید اثرش در قلب بیشتر است ؟ فرمود : سجده ی طولانی که یک ساعت یا سه ربع ساعت به طول انجامد و در آن بگوید : « لا اِلهَ اِلّا اَنتَ سُبحانَکَ اِنِّی کُنتُ مِنَ الظّالِمین »

معرفت نفس و معرفت رب / سید هاشم حدّاد

درباره این که چه چیزهایی برای معرفت نفس و معرفت رب موثر است، می فرمودند: ذکر یونسیه در سجده و دیگر ذکر (( یا اللهُ ، یا اِلهُ ، یا رَبّ )) برای تقویت روح در سجده، خیلی اثر دارد.

پیشنهاد:

(ذکرهای شگفت عارفان ۲، انتشارات عطر یاس، ص ۲۲)
(ذکرهای شگفت عارفان، انتشارات عطر یاس، ص ۶۱)

بررسی کلی

امتیاز کل

از موثرترین اعمال جوارح جهت معرفت نفس و معرفت رب ، مداومت بر ذکر یونسیه در سجده های طولانی می باشد .

User Rating: ۴.۱۳ ( ۱۵ votes)
تیم تحریریه دلدادگان

این مقاله توسط اعضای تیم تحریریه دلدادگان منتشر شده است. در سایت مذهبی دلدادگان تلاش می‌کنیم تا انواع موضوعات اسلامی و مذهبی و مطالب آموزنده و جالب دینی را به شما ارائه دهیم.

اشتراک گذاری
منتشر شده توسط
تیم تحریریه دلدادگان