عرفان، توحید و اخلاق اسلامی

ذکر یونسیه و برآورده شدن حاجت

تنها مونس و محبوب حقیقی انسان ، خداوند مهربان می باشد و اوست که می تواند تمام مشکلات و گرفتاری های آدمی را رفع نموده و حاجات وی را برآورده نماید .

اما این انسان به دلیل پیچ و خم های زندگی از این محبوب حقیقی غافل شده و خود به تنهایی و بدون توکل و استمداد از خداوند متعال به سمت حل مشکلات قدم بر می دارد و در مواردی تمام تلاش خود را جهت رضایت و جلب قلوب مردم انجام می دهد تا به خواسته ی خود برسد .

ذکر یونسیه و برآورده شدن حاجت

در ادامه روایتی از امام صادق (ع) نقل می شود که پیرامون ذکر یونسیه و برآورده شدن حاجت است.

ذکر یونسیه و برآورده شدن حاجت و رها شدن از غم / سفارش آیت الله بهاء الدینی

حضرت امام صادق (ع) می فرماید: حیرانم از کسی که محزون است ، ولی به گفتن این قول خداوند « لا اِلهَ اِلّا اَنتَ سُبحانَکَ اِنِّی کُنتُ مِنَ الظّالِمین » پناه نمی برد. زیرا خودم از خداوند عزوجل شنیدم که پس از آن می گوید: « پس دعای او را برآورده کردیم و او را از اندوه رهانیدیم و مومنان را نیز چنین نجات دهیم.»

استفتاء از دفتر آیت الله مکارم شیرازی پیرامون ذکر یونسیه

سوال
۱) برای گفتن اذکار که با تعداد خاصی توصیه شده حتما باید اذن استاد باشه؟
۲) گفتن ذکر یونسیه به تعداد ۴۰۰ عدد بدون اذن استاد جایز هست؟

پاسخ:
۱- ذکر گفتن نیازی به اجازه ندارد و اذکار برای همه مفید است. اینکه چه ذکری بگوییم مهم نیست، مهم این است که همواره به یاد خدا باشیم، چه با ذکر «اللَّه اکبر» یا «سبحان اللَّه» یا «لا اله الا اللَّه» یا «لا حول و لا قوه الا باللَّه» یا «الحمدللَّه» یا «ذکر یونسیّه» یا اذکار دیگر باشد. آری مهم این است که حالت غفلت را تبدیل به حالت یادآوری و توجّه کنیم، که شیطان در این حالت مجالی برای فعالیّت نخواهد یافت.
برای مطالعه بیشتر می توانید به جلد اول کتاب «اخلاق در قرآن» ذیل عنوان “۱ ـ حقیقت ذکر چیست؟” و عناوین بعدی آن در آدرس زیر مراجعه فرمایید:
http://makarem.ir/compilation/Reader.aspx?lid=0&mid=442&
۲- این ذکر (یونسیه) را به هر مقدار بتوانید قربه الی الله و با توجه و حضور قلب بگویید، آثار خود را دارد و خوب است. «لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمین»

پیشنهاد

( ذکر های شگفت عارفان ۱ ، انتشارات عطر یاس ، ص ۱۷)

بررسی کلی

امتیاز کل

ذکر یونسیه در سجده از جمله اذکار مجرب الهی می باشد ، که موجب برآورده شدن حاجت و رفع گرفتاری می شود .

User Rating: ۴.۰۷ ( ۲۳۳ votes)
تیم تحریریه دلدادگان

این مقاله توسط اعضای تیم تحریریه دلدادگان منتشر شده است. در سایت مذهبی دلدادگان تلاش می‌کنیم تا انواع موضوعات اسلامی و مذهبی و مطالب آموزنده و جالب دینی را به شما ارائه دهیم.

اشتراک گذاری
منتشر شده توسط
تیم تحریریه دلدادگان
برچسب‌ها: ذکر یونسیه