عرفان، توحید و اخلاق اسلامیمطالب اسلامی و مذهبی

نماز اول وقت در کلام آیت الله بهجت (ره)

نماز اول وقت جماعت آیت الله بهجت (ره)
نماز اول وقت جماعت آیت الله بهجت (ره)

خواندن نماز اول وقت جماعت ، به نوعی امر به معروف عملی است که اگر با خلوص نیت همراه باشد می تواند موجب بیداری قلوب بندگان خدا شده و آنان را نسبت به دستورات دینی ترغیب نماید.

مراقبت بر نماز اول وقت ، روحیه ی ایمان را در انسان تقویت نموده و همین مراقبت دایمی هر چند که با حضور قلب همراه نباشد ، انسان را به نماز با حضور قلب کامل می رساند و قلب آدمی را سرشار از محبت و معرفت الهی می نماید.

تأثیر نماز اول وقت

کسانی که ملتزم به نماز، در اوّل وقتش هستند و ملتزم به « صلات کامله » هستند ، اگر قدری مراقب خودشان باشند و ببینند حال بعد از صلاتشان با حال قبل از صلاتشان فرق کرد و این فرق را اختیاراً از دست ندهند ، امید است به این که از « ألَّذِینَ هُم عَلَی صَلاتِهِم دَائِمُون ؛ همان کسانی که دائماً در حال نماز هستند » باشند ؛ همیشه مُصلّی باشند ؛ یعنی همیشه متذکّر باشند.

نمازی را که برای تذکّر خوانده است ؛ تذکّر ، در او ایجاد یک روحیه ی قوی می کند ، که با واسطه ی آن روحیه قوی، همیشه به یاد خدا می باشد و همیشه این قوّت خودش را حفظ می کند.

از فایده های نماز جماعت اول وقت

این که شب و روز اگر نماز جماعت را اول وقت بخوانند، ثواب زیای دارد، برای این است که علاوه بر این که خودشان جماعت خوانده اند، دیگران را هم به جماعت می اندازند. همین جماعت عدّه ای در اوّل وقت، حافظ نماز آخر وقت دیگران است که فرادی می خوانند؛ اگر چه [جماعت را] خیلی هم مختصر بخوانند. همین ها محکوم سازی نماز خواندن مردم است.

آن ها می گویند: «بعضی این قدر به نماز در اول وقت اهمیّت می دهند؛ حالا ما در آخر وقت هم نماز نخوانیم؟! » این، کأنّه سند نماز برای دیگران است.

پیشنهاد:

( گوهر های حکیمانه ، انتشارات خادم الرضا (ع)، صفحات ۱۲۳ و ۱۲۶ )

بررسی کلی

امتیاز کل

نماز اول وقت عامل تذکر و یاد دائمی خداوند است ، و مراقبت بر نماز اول وقت جماعت یک نوع امر به معروف و نهی از منکر عملی می باشد .

User Rating: ۳.۸۶ ( ۲۲ votes)

تیم تحریریه دلدادگان

این مقاله توسط اعضای تیم تحریریه دلدادگان منتشر شده است. در سایت مذهبی دلدادگان تلاش می‌کنیم تا انواع موضوعات اسلامی و مذهبی و مطالب آموزنده و جالب دینی را به شما ارائه دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا