شبهات دینی و اسلامیمطالب اسلامی و مذهبی

شبهه وهابیت ، علاقه خلیفه دوم به خاندان پیامبر (ص)

شبهه وهابیت
شبهه وهابیت

در چند سال اخیر وهابیون تلاش می کنند تا از راه های گوناگون شبهات مختلفی را به مکتب شیعه وارد سازند.

آن ها  با استفاده از ابزار های جنگ نرم ، همچون رسانه های عمومی و اینترنت افکار جوانان را مورد هدف قرار داده و حتی در اماکن مقدس نیز با شیعیان صحبت نموده و شبهه هایی را مطرح می نمایند تا عقاید عاشقان اهل بیت (ع) را تضعیف نمایند.

ما به عنوان شیعیان اهل بیت (ع) باید توانایی پاسخ به شبهه وهابیت پیرامون علاقه خلیفه دوم به خاندان پیامبر (ص) را داشته باشیم تا بتوانیم از عقاید خویش و مکتب حقّه شیعه با تمام قدرت در برابر وهابی ها دفاع نماییم.

شبهه وهابیت در مورد علاقه خلیفه دوم به خاندان پیامبر (ص)

خلیفه دوم به خاندان پیامبر (ص) علاقه مند بود و یکی از نشانه های آن ، موافقت با ازدواج دختر پادشاه ایران ، با امام حسین(ع) است.

پاسخ به شبهه وهابیون

۱) شاهزادگان ایران ، در اواخر حکومت خلیفه سوم و یا اوایل حکومت امیر مومنان (ع) ، به حجاز آورده شده اند و امام سجاد (ع) فرزند شهربانو ، در سال ۳۸ هجری (دوران حکومت امیر مومنان علیه السلام ) متولد شده است. حال اگر شهربانو در زمان خلیفه دوم به همسری امام حسین (ع) درآمده است ، پس باید حدود بیست سال ، فرزندی به دنیا نیاورده باشد و این مطلب دلیل تاریخی ندارد و پذیرفتنی نیست.

۲) به گزارش برخی منابع تاریخی ، خلیفه تصمیم گرفت شاهزادگان را همچون سایر کنیزان ، بین مسلمانان _به جبر و اکراه_ تقسیم کند . در این مورد ، امیر مومنان (ع) از قول پیامبر (ص) حدیثی نقل کرد _ که مورد تایید خلیفه نیز بود _ مبنی بر این که دختران بزرگان به اجبار تقسیم نمی شوند ، بلکه مخیّر می شوند تا خودشان همسر مورد نظر خود را برگزینند. بدین ترتیب ، شهربانو ، امام حسین (ع) را برگزید .

۳) رفتار او با حضرت زهرا (س) و حمله به خانه ی آن حضرت و همچنین برخورد آنها با امیر مومنان (ع) که از اهل بیت پیامبر (ص) است ، به هیچ وجه با علاقه داشتن به خاندان پیامبر (ص) سازگار نیست .

۴) برخورد امام حسین (ع) با خلیفه دوم ، که به او گفت : «از منبر پدرم پایین بیا و … » با ادعای فوق منافات دارد .

۵) به نقل فریقین ، پیامبر (ص) فرمود : « خداوند از غضب فاطمه به غضب می آید و از خشنودی او خشنود است » .
و بنا به نقل بخاری ، حضرت فاطمه (س) از دست خلیفه اول ناراحت بود و با وی قهر کرد و تا لحظه ی مرگ نیز با وی سخن نگفت. علی (ع) نیز وی را شبانه دفن کرد و به ابوبکر اجازه حضور بر جنازه اش را نداد .

عایشه گوید : فاطمه (س) دختر پیامبر (ص) نزد ابوبکر فرستاد و میراثش از پیامبر و آنچه از فی ء مدینه و فدک و خمس خیبر باقی مانده بود را طلب کرد. ابوبکر گفت : پیامبر (ص) فرمود : ما ارث باقی نمیگذاریم آنچه از ما باقی می ماند صدقه است و آل پیامبر هم باید [همچون دیگران] از این مال مصرف کنند .

[خلاصه] ابوبکر نپذیرفت چیزی از حق مورد ادّعای [حضرت] زهرا را بدهد ، فاطمه بر ابوبکر خشم گرفت و با ابوبکر قهر کرد و تا زنده بود با او سخن نگفت و او بعد از پیامبر شش ماه زنده بود و هنگامی که وفات کرد ، همسرش علی او را شبانه دفن کرد و ابوبکر را از این واقعه آگاه نکرد و بر او نماز گذارد ، و …

بر این اساس و بر حسب حوادثی از قبیل غصب فدک و هجوم به منزل فاطمه (س) ، ایشان از او ناراضی بود .

پیشنهاد می شود مقاله شبهات پیرامون شهادت حضرت زهرا (س) را مطالعه نمایید.

۶) ناخشنودی اهل بیت علیه السلام از زمام داران وقت انکار ناپذیر است. اما با وجود این ، به دلایل سیاسی ، کمتر به نقل آنها پرداخت شده است. 

( پندار ها و پاسخ ها ، رضا محمدی ، موسسه فرهنگی هنری مشعر ، ص ۷ )

بررسی کلی

امتیاز کل

یکی از شبهات وهابیون بیان این موضوع است که خلیفه ی دوم به خاندان پیامبر گرامی اسلام (ص) علاقه مند بوده اند ، که در این مطلب به این شبهه وهابیت پاسخ دادیم.

User Rating: ۵ ( ۱ votes)

تیم تحریریه دلدادگان

این مقاله توسط اعضای تیم تحریریه دلدادگان منتشر شده است. در سایت مذهبی دلدادگان تلاش می‌کنیم تا انواع موضوعات اسلامی و مذهبی و مطالب آموزنده و جالب دینی را به شما ارائه دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا