عرفان، توحید و اخلاق اسلامیمطالب اسلامی و مذهبی

نماز شب و شب زنده داری و کسب مقامات معنوی

فضیلت خواندن نماز شب در کلام میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (ره)

نماز شب و شب زنده داری
نماز شب و شب زنده داری

مناجات با خداوند مهربان و نماز شب ، انسان را از غفلت و تکبر نجات داده و او را به سمت محبوب خویش حرکت می دهد و اگر این راز و نیاز در دل شب باشد ، آثار و فواید آن چندین برابر خواهد شد.

در روایات و احادیث وارد شده از ائمه اطهار (ع) و نیز در مواعظ و نصایح اخلاقی و عرفانی عرفا و بزرگان دین ، بر شب زنده داری تاکید فراوان شده است.

در این مطلب به بیان مواعظ اخلاقی از میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (ره) پیرامون شب زنده داری و تهجد می پردازیم.

جایگاه شب زنده داری در کلام حضرت دوست

[ ای طالب کمال ! ] روایت شده که از جمله مناجات های خدای تعالی با [ حضرت ] داوُد (ع) این بود که فرمود : « ای داود ! هر کس که به شب نماز گذارد آن گاه که مردم در خوابند و فقط به خاطر من باشد ، پس من به فرشتگانم دستور می دهم تا برای او استغفار کنند و بهشت من مشتاق او گردد ، پس هر تر و خشکی برای او دعا می کند »

نور خانه ای که در آن نماز شب خوانده می شود

[ ای طالب حضرت دوست ، بدان که از نبی اکرم (ص) ] روایت شده که « همانا خانه هایی که در آن ها نماز شب خوانده می شود و قرآن تلاوت می گردد ، برای اهل آسمان نور افشانی می کند همان طوری که ستارگان درّی و درخشان برای اهل زمین نور افشانی می کنند »

مقام محمود ، پاداش شب زنده داری

[ ای مرید راه سعادت ! ] در فضیلت شب زنده داری اگر نبود جز همین آیه از قرآن که می فرماید : « وَ مِنَ اللَّیلِ فَتَهَجَّدَ بِهِ نافِلَهً لَکَ عَسی أن یَبعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحموداً » کافی بود .

پس سبحان الله ! چقدر شأن این عمل ، بزرگ و ارزشش والاست که خداوند جزاء و پاداش آن را « مقام محمود » قرار داده است .

سفارش به شب زنده داری

[ ای عزیز ! ] رسول خدا (ص) در وصیتش به امیر المومنین (ع) فرمود : «بر تو باد به نماز شب ، بر تو باد به نماز شب ، بر تو باد به نماز شب» و فرمود:
« آیا به آنان که در شب نماز می گذارند نمی نگرید؟! اینان زیباترین مردم هستند، زیرا که آن ها در شب [ با خدای سبحان خلوت کردند و ] برای پروردگار نماز گزاردند و خداوند هم آنان را از نور خود پوشانید »

(باده گلگون ، انتشارات زمان ، ص ۱۰۶، ۲۷۸ و ۲۷۹)

بررسی کلی

امتیاز کل

نماز شب آثار و برکات فراوانی برای انسان به ارمغان آورده و حضرات معصومین (ع) ، عرفا و بزرگان دین بر شب زنده داری و تهجد سفارش نموده اند .

User Rating: ۳.۲۸ ( ۵ votes)

تیم تحریریه دلدادگان

این مقاله توسط اعضای تیم تحریریه دلدادگان منتشر شده است. در سایت مذهبی دلدادگان تلاش می‌کنیم تا انواع موضوعات اسلامی و مذهبی و مطالب آموزنده و جالب دینی را به شما ارائه دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا