شبهات دینی و اسلامیمطالب اسلامی و مذهبی

شبهات وهابیت پیرامون امامان مدفون در قبرستان بقیع

پاسخ به شبهه وهابیون درباره امامان مدفون در بقیع

شبهات وهابیت درباره امامان مدفون در بقیع
شبهات وهابیت درباره امامان مدفون در بقیع

به لطف خداوند مهربان و توجه اهل بیت (ع)، علما و مراجع تقلید شیعه به شبهات وهابیت در مورد امامان مدفون در بقیع ، با دلایل محکم و طبق آیات قرآن و روایات معتبر و سنت پیامبر (ص) پاسخ داده اند و بی جواب باقی نگذاشته اند.

ولی علمای وهابیون آگاهانه یا از روی بی اطلاعی از عقاید باطل خود دست بر نمی دارند و بلکه افراد بسیاری را در گمراهی انداخته و مانع بیان حقیقت نیز می شوند .

شبهات وهابیت در مورد امامان مدفون در بقیع

یکی از شبهات وهابیت در مورد امامان مدفون در بقیع بیان جمله ی زیر است، که در ادامه به آن پاسخ می دهیم.
« اهل بیت پیامبر (ص) مدفون در بقیع ، تنها محدود به چهار امام نیستند ، بلکه همسران ، دختران ، عمو ، عمه و پسر پیامبر (ص) نیز ، جزء اهل بیت ایشان ، هستند.»

پاسخ به شبهات وهابیت در مورد ائمه مدفون در بقیع

این پرسش و شبهه ، متشکل از دو مطلب است :
۱) همه اهل بیت پیامبر (ص) ، در بقیع دفن اند ؛
۲) همسران ، دختران ، عمو ، عمه و پسر پیامبر (ص) نیز جزء اهل بیت او هستند .

پاسخ به بخش اول شبهه وهابیت پیرامون امامان مدفون در بقیع

در پاسخ به بخش ۱ ، چند نکته قابل توجه است :

الف) برخی افراد که به اجماع شیعه و سنی ، از اهل بیت هستند ، در بقیع مدفون نیستند . مانند امیر مؤمنان (ع) ، امام حسین (ع) و سایر امامان همچون ؛ امام رضا ، امام جواد ، امام هادی و امام عسکری (ع) .

ب) برخی از افرادی که اهل سنت  ، آنها را جزء اهل بیت پیامبر (ص) می دانند نیز ، در بقیع مدفون نیستند ؛ همچون ام المؤمنین حضرت خدیجه (س) و پسر یا پسران پیامبر (ص) ، قاسم ، طیب و طاهر که در قبرستان ابوطالب ، در مکه مدفون اند .

ج) محل دفن حضرت زهرا (ع) نیز – که اجماعاً از اهل بیت است – مخفی است ( در این‌ باره ، بیشتر توضیح داده خواهد شد ) .

پاسخ به بخش دوم شبهه وهابیون درباره امامان مدفون در بقیع

در خصوص بخش ۲ ، این سوال مطرح است که اهل بیت پیامبر (ص) چه کسانی هستند؟

الف) از راه های گوناگونی می توان به جواب این پرسش رسید ؛ یکی از آن ها آیه ی « تطهیر » است . خداوند در این آیه می فرماید :

« إِنَّما یُرِیدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهِیراً » ( احزاب : ۳۳ )
خداوند اراده کرده است که فقط از شما اهل بیت ، هر گونه پلیدی را بزاید و شما را کاملا پاک گرداند .

در این زمینه نکاتی قابل توجه است :

یک – طبق این آیه ، اهل بیت (ع) معصوم اند . بنابراین ، کسانی که به اجماع شیعه و سنی ، معصوم نباشند را شامل نمی شود . از جمله یکی از همسران پیامبر (ص) ، که علیه خلیفه شرعی و قانونی پیامبر (ص) وارد جنگ شد و باعث به هدر رفتن خون هزاران مسلمان بی گناه گردید .

حال ، چگونه این شخص می تواند معصوم باشد ؟ بنابراین ، برخی از همسران پیامبر (ص) ، مسلماً جزء اهل بیت نیستند .

دو – به طور قطع ، مخاطب این آیه ، همسران پیامبر (ص) نیستند . به ویژه که قبل و بعد این بخش از آیه ، که خطاب به همسران پیامبر (ص) است ، ضمایر همه مؤنث بود و یکباره سیاق عوض شد و ضمایر تبدیل به مذکر شدند .

در واقع در این آیه ، نوعی مقایسه صورت گرفته است . مقایسه ای بین همسران پیامبر (ص) که دعوت به تقوا و . . . ، شده اند و اهل بیت (ع) که نه تنها دارای حقیقت تقوا هستند ، بلکه مطهر مطلق و معصوم اند .

سه – اراده ی مذکور در این آیه ، اراده ی تشریعی نیست ؛ زیرا خداوند بر حسب اراده ی تشریعی ، طهارت همه ی بندگان خود را می خواهد . بنابراین ، در اینجا اراده ، تکوینی است و غیر از خمس طیبه (ع) ، دیگر وابستگان پیامبر (ص) ، از این موهبت الهی برخوردار نبودند .

ب) در روایت ها ، به صراحت بیان شده که همسران پیامبر (ص) ، جزء اهل بیت نیستند ؛ حال چه رسد به عمو و عمه و مانند آن . در ادامه برخی از روایت های معتبر اهل سنت ، نقل می شود .

یک – ترمذی به سند خود از عمر بن ابی سلمه ، نقل می کند ؛ هنگامی که آیه « تطهیر » در خانه ام سلمه بر پیامبر (ص) نازل شد ، فاطمه و حسن و حسین (ع) را دعوت کرد و روی آنها کسائی کشید .

علی نیز ، پشت سرش بود آن گاه کسا را روی همه کشید و گفت :
« پروردگارا اینان اهل بیت من هستند ، رجس و پلیدی را از آنان دور کن و پاکشان گردان » . ام سلمه عرض کرد :« ای پیامبر خدا آیا من هم با آنانم ؟ »

حضرت فرمود : « تو در جایگاه خود هستی ، تو بر خیری » ( یعنی گرچه تو جایگاه ویژه ای داری ولی از اهل بیت نیستی ) . ملاحظه می شود که پیامبر (ص) ، ام سلمه را با آن که از زنان با شخصیت و خوب حضرت بود ، از اهل بیت نمی داند .

دو – احمد در مسند خود از ام سلمه نقل کرده است: پیامبر (ص) در حجره او بود که فاطمه (س) با ظرفی از آب گوشت ، بر پیامبر (ص) وارد شد.

پیامبر (ص) به او فرمود : « همسر و دو فرزندت را نیز ، دعوت کن » ام سلمه می گوید : « من در حجره نماز می خواندم . در این هنگام آیه « إِنَّما یُرِیدُ اللهُ . . . » بر پیامبر (ص) نازل شد .

سپس پیامبر (ص) ، گوشه ی کسا را گرفت و روی همه کشید . آن گاه دستانش را به آسمان بلند کرد و گفت : خدایا اینان اهل بیت من و از خواص من هستند ، رجس و پلیدی را از آنها دور کن و پاکشان گردان »

ام سلمه گوید به پیامبر خدا (ص) عرض کردم : « آیا من با شما هستم ؟ » فرمود : « تو بر خیری ، تو بر خیری ( یعنی تو خوبی ولی از اهل بیت نیستی ) . »

ملاحظه می شود که پیامبر (ص) ، برای آنکه مصداق اهل بیت بر همگان آشکار شود ، نخست آنها را در زیر پارچه ای گرد می آورد که دیگر شبهه ای برای کسی باقی نماند .

دوم ، با آنکه آیه ، در حجره ام سلمه نازل شد و همچنین این کار را پیامبر (ص) در آنجا انجام داد ، ولی با این حال ام سلمه را در زیر کسا جای نمی دهد .

سوم، با آنکه ام سلمه از پیامبر (ص) تقاضا می کند ، اما ایشان به او می فرماید : « تو در جایگاه خود هستی ولی از اهل بیت نیستی » . اگر همسران پیامبر (ص) از اهل بیت بودند پس ، باید ام سلمه را همچون بقیه ، در زیر کسا جای می داد .

سه – در روایت های دیگر ، پیامبر (ص) سایر همسران خود همچون ، زینب ، عایشه و . . . را نیز ، از اهل بیت خارج می داند .

چهار – پیامبر (ص) ، برای مشتبه نشدن مصداق اهل بیت برای مردم ، هر روز مدت شش ماه ، به خانه ی حضرت زهرا (س) می رفت و آنها را با نام « اهل بیت » ، صدا می زد .

در اینجا به نقل یک حدیث از صحیح ترمذی ، بسنده می کنیم ؛ ترمذی به سند خود از انس بن مالک نقل می کند : پیامبر خدا (ص) تا شش ماه هنگام رفتن به نماز صبح  ، به در خانه فاطمه (س) می آمد و دست بر در می گذاشت و می فرمود :

الصَّلاه یا أَهل البَیت « إِنَّما یُرِیدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهِیراً »

پیشنهاد می شود مقاله علاقه خلیفه دوم به خاندان پیامبر (ص) را نیز مطالعه نمایید.

(پندار ها و پاسخ ها، انتشارات مشعر، ص ۱۷)

بررسی کلی

امتیاز کل

شبهات وهابیت پیرامون امامان مدفون در بقیع به بهترین نحو ممکن و همراه با دلایل محکم توسط علمای شیعه پاسخ داده شده است.

User Rating: ۵ ( ۱ votes)

تیم تحریریه دلدادگان

این مقاله توسط اعضای تیم تحریریه دلدادگان منتشر شده است. در سایت مذهبی دلدادگان تلاش می‌کنیم تا انواع موضوعات اسلامی و مذهبی و مطالب آموزنده و جالب دینی را به شما ارائه دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا