عرفان، توحید و اخلاق اسلامیمطالب اسلامی و مذهبی

دعا برای شفا بیماری و خوب شدن مریض

دعایی که مریض را شفا میدهد

در روایات اهل بیت (ع) علاوه بر توصیه‌های مرتبط با سلامتی که در بخش طب سنتی اسلامی بیان شده است، به موضوع دعا برای شفا بیماری نیز پرداخته‌اند تا در کنار رعایت اموری که باعث افزایش سلامتی و کیفیت زندگی می‌‎شود، هنگام روبرو شدن با مشکلات و گرفتاری‌های سخت بتوانیم با درخواست از درگاه الهی، نعمت سلامتی را به دست آوریم.

دعا برای شفا بیماری
دعا برای شفا بیماری

دعای برای شفا بیماری سخت و مریض بد حال

در ادامه به بیان چند دعا برای شفا بیماری که در روایات اهل بیت (ع) و سخنان عرفا و بزرگان دین بیان شده است، می‌پردازیم.

رفع بیماری‌های لاعلاج و سخت / آیت الله بهجت

آیت الله بهجت برای شفای بیماری‌های لاعلاج و سخت فرموده اند:

  1. مقدار کمی تربت سیدالشهدا را در آب زمزم مخلوط کنید و صبح و شب هر روز چند قطره به بیمار بخورانید تا زمانی که شفا یابد.
  2. به فقیران متعدد صدقه بدهید، گرچه مقدار صدقه به هر کدام کم باشد.
  3. هر کس نزد بیمار می رود، برای شفایش سوره حمد بخواند، از یک تا ۷۰ مرتبه به مقداری که جمع شدند و میسر شد.
  4. مریض سه بار بگوید: «اللّهمَّ اشفِنی بِشِفائِکَ و دَوانی بِدَوائِکَ و عافِنی مِن بَلائِکَ» و پس از آن بگوید: «فاِنّی عَبدُکَ و ابنُ عَبدِکَ بِحُرمَهِ الإِمامِ الکاظمِ (ع)»
  5. مریض بعد از نمازهای واجب در سجده بگوید: «اللّهمَّ إنّی اَسئَلُکَ بحقِّ مَن راه و بحقِّ مَن رُّوِىَ عَنهُ صَلِّ عَلى جَماعَتِهِم وَ افعَل بی …» یا «وَ افعَل بِفلان» اگر دیگری برای مریض دعا می‌کند و به جای فلان اسم مریض را بگوید.
  6. بیمار را به مشاهد مشرفه (مزار معصومین (ع) و…) ببرید و اگر نمی تواند، فقط نیت و توجه به آن مشاهد بکند (و زیارت کند) یا به نیت شفا برایش زیارت کنند.
  7. «حدیث کسا» را مکررا برای شفای او بخوانید.
  8. گوسفند برایش قربانی و تقسیم کنید یا نذر کنید.
  9. عمل قرآن بر سر گرفتن شب های احیا را برایش مکرر انجام دهید
  10. نماز و دعا منقول از عدی بن حاتم از امیرالمؤمنین در «صحیفه ثانیه سجادیه» (صحیفه سجادیه دوم) را بخوانند و برایش دعا کنند.
دعای شفا از بیماری
دعای شفا از بیماری

شفای مریض / استاد فاطمی نیا

ایشان نقل می کنند که مرحوم عالم ربانی مجلسی اول (پدر علامه محمد باقر مجلسی) در کتاب «لوامع صاحب قرانی» می‌فرمایند: در اصفهان، مریض‌های زیادی که پزشکان جواب کرده بودند، با خواندن هفتاد «حمد» شفا پیدا کردند.

تسکین درد شدید / شیخ شهاب الدین سهروردی

شیخ اشراق فرموده‌اند: هر که درد شدید دارد، بر قدح آبی، چهل مرتبه سوره «حمد» بخواند، پس آن آب را بریزد بر خود و نیز مریض، نزد خود زنبیلی گندم بگذارد و آن گندم را به انسان‌های فقیر بدهد و از آنان بخواهد که دعایش کنند، تا شفا یابد.

درمان درد قلب / آیت الله بهجت

شخصی از آیت الله بهجت به جهت شفای بیماری قلب توصیه‌ای خواست و ایشان فرمودند: (ناحیه) قلبت را زیر شیر آب بشوی و «صلوات» هم زیاد بفرست.

شفای صرع / سید نعمت الله جزائری

مرحوم سید نعمت الله جزائری مؤلف کتاب «زهر الربیع» فرموده است: اگر روایت «وِلایَه عَلِىِّ بنِ اَبی طالبِ حِصنی فَمَن دَخَل حِصنی آمَنَ مِن عَذابی» را بر مریض بخوانند، شفا یابد و اگر بر مصروع بخواند، بهبود یابد و این مساله بارها به تجربه رسیده است و اگر آن را بنویسند و با آب بشویند و بخورند برای دفع درد مفید و مجرب است.

دعا شفا بیماری
دعا شفا بیماری

زایل شدن تب / منقول

نقل شده که حسن بصری، که از زهاد هشتگانه است، رقعه‌هایی از کاغذ داشت که هر کس تب داشت به او می داد تا آن را با خود حمل کند و تب از او زایل می شد.

بعد از وفات او در آن رقعه‌ها نظر کردند، این آیات در آن نوشته بود: «یُریدُ اللهُ أن یُّخَفِّفَ عَنکُم وَ خُلِقَ الإنسانُ ضَعیفا» و «وَ عَلِمَ اَنَّ فیکُم ضَعفاً» و «رَبَّنَا اکشِف عَنَّا العَذابَ إنَّا مُومِنُونَ» و «وَ إن یَمسَسکَ اللهُ بِضُرِّ فَلا کَاشِفَ لَهُ إلّا هُوَ وَ إن یُرِدکَ بِخَیر» و «فَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ»

دندان درد / عبدالله ابن بسطام و حسین ابن بسطام (ابنی بسطام)

تعویذ مجربی برای دندان درد در «طب الائمه» ذکر کرده‌اند و آن این است که سوره های «حمد» و «معوذتین» («ناس» و «فلق») و «توحید» را می‌خوانی و سپس می‌گویی:
«بِسمِ الله الرّحمنِ الرّحیمِ، وَ لَهُ ما سَکَنَ فِی اللَّیلِ و النّهارِ و هو السَّمیعُ العلیمُ، قُلنا یا نارُ کونی بَرداً وَّ سلاماً عَلی ابراهیمَ، و أرادوا بِهِ کیداً فَجَعَلناهُمُ الأخسَرینَ، نودِیَ اَن بورِکَ مَن فِی النّارِ وَ مَن حَولَها و سُبحانَ اللهِ ربِّ العالمینَ» و بعد می گویی «اللّهمّ یا کافِی مِن کلِّ شیءٍ و لا یَکفِی مِنکَ شیءٌ اِکفِ عَبدَکَ وَ ابنَ اَمَتِکَ مِن شَرِّ ما یَخافُ وَ یَحذَرُ وَ مِن شَرِّ الوَجَعِ الّذی یشکوهُ إلَیکَ»

درمان پیسی / ملا عبدالمطلب بن غیاث الدین محمد اردوبادی

در «مجمع الدعوات» مذکور است که برای معالجه بهق (قسمی پیسی است و غیر از برص است) مجرب است که نوشتن این آیات باعث شفا می‌گردد:
«وَ إِن مِّن شَیء إِلَّا عِندَنَا خَزائِنُهُ وَ مَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَّعلُومٍ. قالَ هَل یَسمَعونَکُم إِذ تَدعُونَ. أو یَنفَعونَکُم أو یَضُرُّونَ.»

شفای قولنج / شیخ حسن بن فضل طبرسی

در «مکارم الاخلاق» حسن بن فضل پسر شیخ طبرسی معروف مذکور است که امام صادق (ع) فرموده‌اند: برای صاحب قولنج «فاتحه الکتاب» و «توحید» و «معوذتین» را به همراه این تعویذ می‌نویسی و سپس آن را می‌شویی، ناشتا به او می‌نوشانی که نافع است و تعویذ این است:
«اَعوذُ بِوَجهِ اللهِ و بِعِزَّتِهِ الّتی لا تُرامُ و بِقُدرَتِهِ الّتی لا یَمتَنِعُ منها شیءٌ مِن شَرِّ هذا الوَجَعِ و مِن شَرِّ ما فیهِ و مِن شَرِّ ما اَجِدُ مِنهُ»

دعای شفا مریضان
دعای شفا مریضان

درد کمر / شیخ حسن بن فضل طبرسی

در «مکارم الاخلاق» مذکور است که جهت درد کمر آیات «شَهِدَاللهُ اَنَّهُ … سَریعُ الحِسابِ» را بر آن بخوانند که نافع است.

پیشگیری از مرض فراموشی / استاد فاطمی نیا

استاد فاطمی نیا می‌فرمایند: شیخ طوسی در تعقیبات نماز صبح در «تهذیب» آورده که بعد از نماز صبح ده مرتبه بگویید: «سُبحانَ اللهِ العَظیمِ وَ بِحَمدِهِ و لا حَولَ وَ لا قُوَّهَ اِلاّ بِاللهِ العَلِىِّ العَظیمِ». این ذکر واکسن آلزایمر است.

در حدیث داریم که هر کس این ذکر را ده مرتبه بعد از نماز صبح بگوید، از کوری و جنون پیری محفوظ می ماند.

درد چشم /ملا احمد نراقی

مرحوم نراقی در کتاب شریف «خزائن» فرموده است: این توسل به حضرت موسی بن جعفر (ع) به جهت جمیع دردها خصوصا درد چشم مجرب است:
«اللّهمّ بِحَقِّ وَلیِّکَ موسَی بنِ جعفرٍ الکاظمِ (ع) اِلاّ سَلَّمتَنی جَوانِحی ما ظَهَرَ مِنها و ما بَطَنَ، یا جَوادُ و یا کریمُ، و صلَّی اللهُ عَلى مُحمّدٍ وَ آلِهِ اَجمَعینَ»

رفع چشم درد / منقول

به کرات تجربه شده که اگر این کلمات را بنویسند و بر چشم درد ببندد، شفا یابد:
«یا بصیراً بِلا حَدَقَه اِحفِظ حَدَقَتَی بحقِّ حَدَقَتَی عَلِیِّ بنِ اَبی طالِبِ اُعیذُ نورَ بَصَری بِنورِ اللهِ الّذی لا یطفأ»

شفای کور / سید بن طاووس

سید بن طاووس نقل می‌کند: این دعا را پیامبر اسلام به کوری آموخت، خداوند چشم او را روشن کرد:
«اللّهمّ اِنّی اَسئَلُکَ و اَدعوکَ و اَرغَبُ اِلَیکَ و اَتَوَجَّهُ اِلَیکَ بِنَبیِّکَ محمّدٍ نَبِیِّ الرّحمهِ، یا محمّدُ اِنّی اَتَوَجَّهُ بِکَ اِلَى اللهِ رَبِّکَ و رَبّی لِیُرِدَّ بِکَ عَلَیَّ نورُ بَصَری»

(ذکرهای شگفت عارفان ۲، انتشارات عطر یاس)

بررسی کلی

امتیاز کل

دعا برای شفا بیماری سخت و خوب شدن مریض بد حال که توسط اهل بیت (ع) و عرفا و بزرگان دین توصیه شده است.

User Rating: ۲.۵۲ ( ۵ votes)

تیم تحریریه دلدادگان

این مقاله توسط اعضای تیم تحریریه دلدادگان منتشر شده است. در سایت مذهبی دلدادگان تلاش می‌کنیم تا انواع موضوعات اسلامی و مذهبی و مطالب آموزنده و جالب دینی را به شما ارائه دهیم.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام
    ببخشید سوال داشتم که اون ۷۰مرتبه سوره حمد رو میشه در دو یا سه نوبت خوند یا فقط باید پشت سرهم باشه؟؟؟
    ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا