معرفی کتاب

معرفی کتاب دلشده

شرح زندگانی عارف موحد، مرحوم حاج سید هاشم حداد

کتاب دلشده شرح زندگینامه و سیر توحیدی عارف عظیم مرحوم حاج سید هاشم حداد (ره) است.

تاریکی شب میعاد سید هاشم حداد است. بی تابی روزهایش شب‌ها نیز او را رها نمی‌کند. می‌گویند: «از ویژگی‌های ایشان این بود که با گریه به خواب می‌رفتند.»

سید حداد از خود وجودی ندارد و فنای در ذات الهی است و همان‌گونه که کُنه و ذات حق تعالی قابل شناخت نیست، کنه و ذات مؤمن هم شناخته نمی‌شود و به همین‌خاطر است هنگامی که افرادی از محضر سید علی قاضی می‌خواهند آنها را به حداد معرفی نمایند، می‌گوید: “من نمی‌خواهم مزاحم حداد شوید، ایشان سرّ الهی است.”

معرفی کتاب دلشده سید هاشم حداد (ره)

کتاب دلشده شرح زندگانی عارف موحد، مرحوم حاج سید هاشم حداد همراه با تحلیلی بر احوالات توحیدی این بزرگ مرد عرصه عرفان است.

در این اثر تنها به نقل خاطرات از خانواده و شاگردان وی اکتفا نشده بلکه سعی بر آن بوده که بیشتر به تحلیل و توضیح احوال و افکار عرفانی دوران سیر و سلوک ایشان پرداخته شود.

بدیهی است این روش برای مشتاقان وسالکان در مسیر تقرب الی الله الگو و اسوه ای عینی قرار می دهد تا همچون چراغ راهی فرا رویشان قرار گیرد و نجات بخش آن ها در ظلمات این دار غرور و دنیای واهی باشد.

متن کتاب دلشده پیرامون حاج سید هاشم حداد (ره)

گزیده ای از متن کتاب دلشده جهت مطالعه و اطلاع از محتوای این کتاب ارزشمند در ادامه ارائه می شود:

امیرالمومنین (ع) فرمود:
خداوند برای اولیاء خود شرابی دارد که چون بیاشامند، مست می شوند؛ و چون مست شدند، به وجد و طرب می آیند؛ و چون به طرب آمدند، از غلّ و غش پاک می شوند؛ و چون پاک شدند، در محبت خدا ذوب می شوند؛ و چون ذوب شدند، خالص می شوند؛ و چون خالص شدند، ذات او را طلب می کنند؛ و چون او را طلب کردند، او را می یابند؛ و چون او را یافتند، با او جمع می شوند؛ و چون جمع شدند، جدا نمی شوند؛ و چون متصل شده و منقطع نشدند، فرقی میان آن ها و محبوبشان باقی نمی ماند.

زندگینامه حاج سید هاشم حداد (ره)

مختصری از زندگینامه حاج سید هاشم حداد (ره) و نیز سیره تربیتی و روش سیر و سلوک ایشان که در کتاب دلشده بیان شده است، در ادامه ارائه می شود.

چشم پوشی از طبیعی ترین خواسته ها و نیازها

یکی از شاگردان وی می گوید:
«ایشان شور و علاقه عجیبی داشتند، ما حتی از خوابشان سر در نیاوردیم! تمام شب مشغول به تلاوت قرآن، ادعیه، خواندن مناجات، اشعار و تفکر بودند. اوایل که من جوان بودم و طاقت داشتم، با ایشان یکی دو ساعت پس از نیمه شب می نشستم، سپس می خوابیدم. بعد می دیدم که مرا برای نماز صبح بیدار می کردند.»

گذشت از آزار و اذیت اطرافیان

«آیت الله سید عبدالکریم کشمیری در مورد ایشان می گوید:
“بسیار بردبار بود. روزی یکی از نزدیکانش برای اذیت کردن، معترض ایشان شد. ایشان فرمودند که بگذارید کینه دلش را خالی کند.”»

تربیت فرزندان

سید هاشم می خواهد محبت معشوقانش از کودکی در روح و جان فرزندانش نقش ببندد و مهر آن ها در وجود بچه ها با شیر اندرون شده با جان به در رود.

می گوید:
«خوب است قنداقه نوزادان را تا چند ماهگی در مجالس علم و محافل ذکر و حسینیه و محل های عزاداری که نام حضرت سید الشهداء (ع) برده می شود ببرید. چرا که نفس طفل همچون مغناطیس است و علوم و اوراد و اذکار و قدوسیت روح امام حسین (ع) را جذب می کند.
طفل زبان ندارد ولی ادراک می کند و روحش در دوران کودکی اگر در محل معصیت برده شود، آن جرم و گناه، او را آلوده می کند و اگر در محل ذکر و عبادت و علم برده شود آن پاکی و صفا را به خود می گیرد.»

بررسی

امتیاز

کتاب دلشده شرح زندگینامه و سیر توحیدی عارف عظیم مرحوم حاج سید هاشم حداد (ره) است.

User Rating: ۵ ( ۱ votes)

تیم تحریریه دلدادگان

این مقاله توسط اعضای تیم تحریریه دلدادگان منتشر شده است. در سایت مذهبی دلدادگان تلاش می‌کنیم تا انواع موضوعات اسلامی و مذهبی و مطالب آموزنده و جالب دینی را به شما ارائه دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا